De 7 online marketing tips voor het MKB

Tegenwoordig hebben bedrijven meer manieren en mogelijkheden dan ooit voor marketing. Om te beslissen over een marketingmethode, vooral wanneer je een kleine of zelfs een middelgrote onderneming bent met een klein budget en beperkte middelen, kan moeilijk zijn. Hoewel sociaal media marketing over het algemeen gratis is, kan het tijdrovend zijn. Hetzelfde geldt ook voor bloggen, maar traditionele gedrukte en digitale advertenties kunnen duur zijn.

Welke marketingkanalen zijn het beste voor het MKB?

1. Een van de beste marketingstrategieën voor een klein bedrijf is ‘bloggen’.

Jij en je team kunnen snel een expert worden op een gewenst vlak, doordat je sociaal kunt promoten en andere netwerken informatie kunt aanbieden om hun strategie aan te vullen.

Bloggen kan een positieve invloed hebben op uw zoekmachine optimalisatie. Hoe meer je blogt, hoe meer verkeer jouw site krijgt van de gerenommeerde zoekmachines, zoals Google, Yahoo, etc. Dit doordat je nieuwe inhoud aan je site toevoegt.

“Gastblogs” is een van de beste marketinghulpmiddelen. Door een bijdrage te leveren aan relevante blogs met nuttige inhoud, kun jij je bereik uitbreiden en kennis laten zien. Doorgaans maak je een link naar je website, waardoor men gemakkelijk op jouw website kan belanden.

 2. Maak gebruik van social media.

Doordat social media overweldigend kan zijn (of lijken), kies je een platform waar je publiek het meest mee bezig is en begin je daar een aanwezigheid op te bouwen, Facebook, Pinterest, Google+, Instagram en Twitter. Houd je bezig met het delen van je originele inhoud, neem deel aan discussies. Houd je sociale inspanningen frequent, maar vooral relevant en nuttig voor je publiek.

 3. Naast een Facebook-pagina, valt Facebook-advertising te overwegen.

De advertenties verschijnen in de nieuws feed, dus het is echt onmogelijk om te missen. Een loodgieter in Rotterdam kan bijvoorbeeld alleen de postcode promoten waar het vandaan komt. En als uw Facebook-campagne niet de gewenste resultaten oplevert, is er geen verbintenis op lange termijn. Annuleren kan op elk moment.

 4. Post op Pinterest en Instagram.

Je kunt via Pinterest veel verkeer naar je website geleiden en geen enkel platform gebruikt hashtags (#) om doelgroepen te bouwen zoals Instagram.

 5. Maak gebruik van e-mailmarketing en e-mailherinneringen.

E-mailmarketing is geweldig om klanten te binden. Zorg er dus voor dat je e-mailmarketingcampagnes integreert met je andere marketingcampagnes voor maximale impact. De impact van e-mail valt niet te ontkennen. Meer dan 25 procent van alle verkopen van kortingsbonnen en deals kan worden toegeschreven aan herinneringsmails.

 6. Voer webinars (online seminars) uit.

Gebruik webinars om je lijst samen te stellen en potentiele klanten te genereren. Je webinar dient inhoudsrijk te zijn, goed georganiseerd en gehost door iemand met ervaring.

7. Vergeet persberichten niet.

De concurrentie om de zichtbaarheid is groot. Door het opnemen van persberichten als onderdeel van een geïntegreerde marketingstrategie, kunnen kleine bedrijven hun inhoud direct de consument bereiken en contact leggen met journalisten en bloggers. Maak als klein of middelgroot bedrijf dus gebruik van de mogelijkheden die zich bieden. Hoe gaat men anders op de hoogte zijn van de aanwezigheid van jouw onderneming, als die niet gezien wordt?

Related Posts

No Comments

Leave a Reply